محیط کمک کننده زندگی

Ambient Assisted living


گردآورنده: مهسا عرب احمدی

محیط کمک کننده زندگی (Ambient Assisted living)  یک محیط یکپارچه از تکنولوژی های پشتیبانی، با عناصر خانه های هوشمند، سلامت و خدمات است. توسعه موفق این تکنولوژی در حال ظهور منجر به افزایش توانایی افراد سالخورده برای زندگی مستقل خواهد بود.فن آوری AAL از اهمیت زیادی برخوردار است که به حمایت از استقلال و کیفیت زندگی سالخوردگان کمک می کند.

تکنولوژی محیط کمک کننده زندگی

تکنولوژی AAL قادر است از روش های مختلف از زندگی افراد حمایت کند : حمایت از افراد برای حفظ و ادامه فعالیت های فعلی؛ تسهیل و امکان ادامه مشارکت و مشارکت در فعالیت ها در خانه و در جامعه؛ و بهبود هزینه و اثربخشی و کیفیت خدمات بهداشتی و اجتماعی.

با این حال، AAL به طور کلی به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، دستگاه های پشتیبانی وابسته و تکنولوژی های خانه هوشمند در محیط زندگی روزمره و کار فردی اشاره می کند تا افراد بتوانند فعال تر بمانند، با هم ارتباط برقرار کنند و در سنسن بالا به طور مستقل زندگی کنند.

AAL با یکپارچه سازی حسگرها، محرک ها، رابط های هوشمند و هوش مصنوعی، محیط های حمایتی را فراهم می کند. AAL در موارد مختلفی کمک کننده است : تکنولوژی های کمک های سنتی برای افراد معلول؛ رویکردهای طراحی جهانی برای دسترسی، قابلیت استفاده و پذیرش فن آوری های تعاملی و پارادایم محاسبات هوش مصنوعی در حال ظهور  که کمک های هوشمندانه را همه جا فراهم می کند.

تکنولوژی AAL توانایی پیش بینی و پاسخگویی به نیازهای متغیر بزرگسالان و سالخوردگان را دارد و  پتانسیل سازگاری با ماهیت ناهمگون افراد مسن را دارد .

وظیفه AAL

تا به امروز، تحقیق AAL به طور بالقوه بر فن آوری هایی برای سالمندان، سالم، ضعیف و یا مبتلا به زوال عقل متمرکز شده است. تحقیقات گذشته  امکان استفاده از تکنولوژی AAL برای بهبود زندگی افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) را نادیده گرفته است.

MCI به عنوان یک کاهش قابل توجه در توانایی های شناختی (مانند حافظه، تصمیم گیری، حل مسئله و درک) تعریف می شود که فعالیت های روزمره را از بین نمی برد. این بخش قابل توجهی از جمعیت مسن تر است که بیش از یک پنجم افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

حمایت مؤثر از زندگی مستقل و پیری در جای خود برای افرادی که دارای MCI هستند، بسیار مهم است، زیرا اگر موفق باشند، آنها می توانند کیفیت زندگی بالا را حفظ کنند؛ برعکس، شکست می تواند منجر به رنج و  یا هزینه های بالای مرتبط با مراقبت اختصاصی شود. AAL جذاب ترین گزینه برای ارائه چنین پشتیبانی است، زیرا گزینه های دارویی مناسب در حال حاضر وجود ندارد.

فن آوری AAL به عنوان پشتیبانی از چالش های زندگی روزمره که بزرگسالان مسن با اختلالات شناختی (با تمرکز بر MCI) و همچنین تکنولوژی AAL که ممکن است به طور کلی برای این گروه کاربر مفید باشد، ایجاد شده است.

محیط کمک کننده زندگی

ای او تی و محیط کمک کننده زندگی

AAL شامل سیستم های فنی برای حمایت از افراد سالخورده در روال روزمره خود است تا به عنوان یک شیوه زندگی مستقل و ایمن تا زمانی که امکان دارد، امکان پذیر باشد. Keep In Touch  از اشیاء هوشمند و فن آوری (ارتباط نزدیک میدان و شناسایی فرکانس رادیو) برای تسهیل فرایندهای نظارت بر دوربینی استفاده می کند.

خدمات بهداشتی حلقه بسته از فناوری KIT استفاده می کنند و قادر به پردازش اطلاعات مربوطه و ایجاد کانال های ارتباطی بین سالمندان و محیط زیست و گروه های مختلف مراقبت کنندگان (پزشکان، بستگان، ارائه دهندگان خدمات مراقبت از تلفن همراه) هستند. ترکیبی از فناوری KIT (اشیاء هوشمند) و سرویس های بهداشتی حلقه بسته، منجر به زیرساخت های IOT مورد استفاده برای سناریوهای AAL می شود. در حال حاضر برنامه های کاربردی آیوتی و AAL در برنامه های تطبیق نظارت و مصرف دارو نشان می دهد که این برنامه ها مفید و قابل قبول توسط افراد مسن هستند و زیرساخت های توسعه یافته، شکل جدیدی از ارتباطات بین افراد و افراد، ارتباطات مردم (P2P) را فراهم می کند.

ارتباطات شخصی بین سالمندان، محیط زیست و گروه های مربوط به مراقبت کنندگان، یک جنبه مهم در AAL است. از طریق ترکیبی از KIT و Closed Loop Healthcare، یک پارادایم AAL مرکزی را می توان از طریق آیوتی، که در آن افراد سالخورده در خانه های خود با اشیاء هوشمند، خانه های هوشمندانه زندگی می کنند و به شیوه ای هوشمند و هدف گرا به جهان خارج ارتباط برقرار می کنند.

چالش ها

حجم بالا داده ها: با توسعه مقیاس پذیری از شبکه فیزیکی و مجازی ناهمگن دستگاه ها به محیط آیوتی وصل می شوند، که به طور مداوم حجم زیادی از داده ها را تولید می کنند. نه فقط در چیدمان چنین اطلاعاتی، همچنین در پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور بازیابی دانش ارزشمندتر است. بنابراین، تلاش تحقیق در مورد بررسی داده های بزرگ تحت آیوتی محیط زیست برای اجرای خدمات مراقبت بهداشتی هوشمند مهم می باشد.

محیط غیر کنترل: آیوتی بر ارتباط از تمام منابع موجود متمرکز است، با این حال، در شبکه بسیار پویا و کنترل نشده نتیجه می شود. به عنوان مثال، خدمات جدید کشف شده به صورت پویا، خرابی دستگاه به علت مصرف برق یا سایر دلایل غیر معمول و غیره. بنابراین، کار تحقیقاتی برای سیستم های قوی و قابل اطمینان قابل توجه خواهد بود.


مطالب مرتبط


منابع