سیستم مکان یابی داخلی

indoor localization system


گردآورنده: مهسا عرب احمدی

سیستم مکان یابی داخلی(Indoor Localization System)، اشاره به ردیابی اشیاء در محیط سر پوشیده دارد. این ردیابی می تواند در 2 بعد، 3 بعد یا ابعاد 2.5  باشد. به عبارت دیگر مکان یابی داخلی را می توان به عنوان یک سیستم که محل دقیق اشیاء را در یک ساختار بسته مانند سوپر مارکت ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها، فرودگاه ها و ... مشخص می کند، تعریف کرد.

دسترسی داشتن به مکان اشیاء، افراد و خدمات یکی از الزامات اساسی در محیط های هوشمند سر پوشیده است. یک سیستم تعیین موقعیت مکانی داخلی می تواند مکان برآورد شده را به عنوان یک مرجع نمادین، به عنوان مثال، "سالن" یا به عنوان مرجع مختصات، گزارش دهد.

گسترش استفاده از تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های بی سیم در چند سال گذشته موجب شده است که طیف گسترده ای از خدمات از جمله خدمات سیستم مکان یابی داخلی مورد استفاده قرار گیرد. مکان یابی داخلی، فرایند به دست آوردن مکان یک دستگاه یا کاربر در یک محیط داخلی سربسته است. دستگاه مکان یاب داخلی در دهه های اخیر به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است و عمدتا در محیط های صنعتی و شبکه های حسگر بی سیم و سیستم های روباتیک از آن ها استفاده می شود.

مکان یابی کاربر و دستگاه دارای کاربرد های گسترده در بخش بهداشت، صنعت، مدیریت بحران، مدیریت ساختمان، نظارت و بخش های مختلف دیگر است. همچنین در بسیاری از سیستم ها و تکنولوژی های جدید جدید مانند آیوتی، معماری های هوشمند، مانند شهرهای هوشمند، ساختمان های هوشمند، شبکه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تکنیک های مورد استفاده

تکنیک ها و راه حل های مختلفی در سیستم مکان یابی داخلی وجود دارد. این راه حل ها بر اساس تکنولوژی های بی سیم مانند بلوتوث، ZigBee، سیگنال های برج های سلولی، WiFi و RFID ارائه می شود. همچنین فرآیند مکان یابی با استفاده از فناوری های IrDA، Ultrasound، بلوتوث و فرکانس رادیویی نیز قابل اجرا است. در این میان تکنولوژی WiFi به دلیل این که زیرساخت آن در حال حاضر در تمامی مراکز، صنعت ها، ساختمان های مسکونی و ... موجود است، به عنوان کم هزینه ترین روش پیاده سازی مورد استفاده است.

 

 

سیستم مکان یابی داخلی

 

 

ویژگی ها و چالش ها

مهمترین عامل که در طراحی الگوریتم سیستم مکان یابی داخلی در نظر گرفته می شود، تحرک است. دستگاه هایی که در یک شبکه استفاده می شوند می توانند ثابت و متحرک باشند و همچنین می توانند فعال ثابت، غیرفعال ثابت، فعال و متحرک فعال و ثابت باشند.

تکنولوژی های ماهواره ای مانند GPS که باعث تعیین موقعیت در فضای باز می شود، نمی تواند به طور موثر در موقعیت های داخلی مورد استفاده قرار بگیرند چرا که سیگنال های مربوطه در محیط سرپوشیده تضعیف شده و یا اصلا وجود ندارند.
در عین حال، تداخل و سر و صدا نیز مشکلی است که در هنگام استفاده از GPS برای موقعیت داخلی در نظر گرفته می شود. بنابراین برای ساخت یک سیستم مکان یابی داخلی باید از تکنولوژی های جایگزین مانند RFID، سنسور، بلوتوث و شبکه های WiFi استفاده نمود.

سیستم مکان یابی داخلی، به این علت که محوطه داخلی ممکن است یک محیط بی ثبات را فراهم کند، همیشه بحثی چالش برانگیز است. در ساختمان، سیگنال ها ممکن است در بعضی از بازه های زمانی قوی یا ضعیف باشند. همچنین سیگنال ممکن است با مشکلات مانند تداخل، انعکاس، سر و صدا و ... مواجه شود که این موضوع می تواند دقت برقراری ارتباط را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

 

ارزیابی

برای ارزیابی عملکرد الگوریتم های مکان یابی  متریک های زیادی وجود دارد که عبارت اند از:

درستی، دقت، پیچیدگی، مقیاس پذیری، استحکام، و تاخیر. همواره سیستم مکان یابی داخلی در حالت ایده آل باید قادر باشد موقعیت دقیق و لحظه ای تمام اشیاء و کاربران موجود را  چه در حالت ثابت و چه در حالت متحرک گزارش دهد.


مطالب مرتبط


منابع