خط اتصال شمالی و جنوبی

northbound / southbound interface


گردآورنده: مهسا عرب احمدی

خطوط اتصال شمالی و جنوبی یک رابط هستند. خط اتصال شمالی یک رابط است که به مولفه خاصی از یک شبکه اجازه می دهد تا با یک مولفه سطح بالاتر ارتباط برقرار کند. در مقابل، یک خط اتصال جنوبى، یک جزء خاص شبکه را قادر می سازد تا با یک مولفه سطح پایین ارتباط برقرار کند.

تعریف بیشتر

به طور کلی، جریان شمال را می توان به عنوان حرکت به سمت بالا در نظر گرفته، در حالی که جریان جنوب می تواند به عنوان رفتن به پایین تصور شود. در نمودارهای معماری، رابطهای در جهت شمال در بالای اجزای قابل کاربرد کشیده می شوند، در حالی که در انتهای جزء کشیده شده رابطهای در جهت جنوب هستند. در حالی که اصطلاحات northbound و southbound می تواند به تقریبا هر نوع شبکه یا سیستم کامپیوتری تقسیم شود، در سال های اخیر آنها به طور چشمگیری در ارتباط با رابط برنامه های کاربردی (API) در شبکه های تعریف شده با نرم افزار (SDN) مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردهای خط اتصال شمالی و جنوبی

در SDN، رابطۀ جنوبى، مشخصات پروتکل OpenFlow (یا جایگزین) است. تابع اصلی آن فعال کردن ارتباط بین کنترل کننده SDN و گره های شبکه (هر دو سوئیچ های فیزیکی و مجازی و روتر ها) است تا روتر بتواند توپولوژی شبکه را کشف کند، جریان های شبکه را تعریف کند و درخواست های ارسال شده توسط آن را از طریق API های northbound انجام دهد. رابط Northbound زمینه ارتباطات پشتیبانی پروتکل بین کنترل کننده و برنامه ها یا برنامه های کنترل لایه بالاتر را توصیف می کند.

در مرکز داده سازمانی، توابع APIs northbound عبارتند از راه حل های مدیریت برای اتوماسیون و ارکستراسیون و به اشتراک گذاری اطلاعات قابل اجرا بین سیستم ها. توابع API های Southbound عبارتند از ارتباط با پارچه سوئیچ، پروتکل مجازی سازی شبکه یا ادغام یک شبکه محاسباتی توزیع شده.

خط اتصال جنوبی

خط اتصال جنوبی به سیستم های مدیریت شبکه برای اتصال به عناصر شبکه (NE) و مدیریت آنها اجازه می دهد. SNMP رایج ترین نوع آن است. به طور خاص، ادغام عناصر شبکه (NE) به سیستم های مدیریت شبکه (NMS) توسط رابط های زیر ارائه می شود:

  • SNMP
  • CLI
  • FTP/SFTP
  • Telnet/SSH

خط اتصال شمالی

خط اتصال شمالی (NBIs) می تواند از سری استانداردهای ITU-T یا TMF مطابق باشد و برای فعال کردن اطلاعات مربوط به هشدار / اجرا/ فهرست بندی/ سازماندهی کردن/ تنظیمات/ امنیت مربوط به عناصر شبکه به سیستم مدیریت سطح بالاتر از NMS، به طور معمول سیستم OSS نامیده می شود استفاده شود.

به طور خاص، ادغام Northbound از طریق رابط های زیر ارائه می شود:

  • XML
  •  FTP
  • SNMP
  •  SYSLOG · TACACS · LDAP

CORBA نیز یکی دیگر از گزینه های موجود در سیستم های مدیریت است.

خط اتصال شمالی و جنوبی

کاربردهای خط اتصال شمالی

تمام واسط ها برای همه ویژگی های مدیریت مناسب نیستند. شایع است که از یک رابط خاص برای یک کار خاص استفاده شود. جدول زیر به طور خلاصه کارکردها را نشان داده است:

خط اتصال شمالی و جنوبی


مطالب مرتبط


منابع